نازدار ما،محمدرهامنازدار ما،محمدرهام، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه سن داره

❤❤محمدرهام هستی مامان وبابا❤❤

سپندارمذگان

1391/12/6 15:28
777 بازدید
اشتراک گذاری
یکی از زیباترین روزهای آریایی
******** پنجم اسفند *********

پنجم اسفند/ سپندارمذ روز
در بیست و پنجمین روز پس از جشن سده. جشن «اسفندگان»، جشنی در ستایش و گرامیداشت «اسفند/ سپَـندارمَذ» به معنای فروتنی پاک و مقدس و بعدها یکی از اَمْشاسْپَندان. نگهبان و ایزدبانوی زمینِ سرسبز. جشن «سپندارمذگان/ اسفندگان»، روز گرامیداشت زنان در ایران باستان بوده و این روز بنام «مرد‌گیران» (هدیه گرفتن از مردان) در ادبیات فارسی بکار رفته است. بجز این بنام روز جشن «برزگران/ برزیگران» (به مناسبت سبزکنندگان زمین و سبز شدن زمین) نیز خوانده شده است.

 جشن اسفندگان (سپندارمذگان) یکی از جشن‌های ایرانی است که در روز ۵ اسفند برگزار می‌شود. ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه آورده‌است که ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند. اگرچه منابع کهن از جمله ابوریحان این جشن را در روز پنجم اسفند ذکر کرده‌اند. ولی با توجه به تغییر ساختار تقویم ایرانی در زمان خیام که پس از ابوریحان میزیست، و سی و یک روزه شدن شش ماه نخست سال در گاهشماری ایرانی، تاریخ ذکر شده در منابع کهن را باید به روز رسانی کرد. امروز بعضی زرتشتیان آنرا در روز اسفند (سپندارمذ - پنجمین روز) از ماه اسفند (سپندارمذ) برابر با بیست و نهم بهمن در گاهشماری خورشیدی امروزین برگزار میکنند. اما موبد کورش نیکنام برگزاری جشن‌ها با استفاده از گاهشماری‌های سنتی با ماه‌های 30 روزه را بی‌توجهی به دانش نجوم و دستاوردهای خیام و موجب ناهماهنگی‌ در جشن‌ها دانسته و لزوم توجه به گاهشماری ملی و رسمی با ماه‌های 31 روزه را یادآور شده است.
بسیاری از پژوهشگران ایران شناس از جمله استادان ابراهیم پور داود، جلیل دوستخواه، رضا مرادی غیاث آبادی، جلال خالقی مطلق و پرویز رجبی زمان درست این جشن را پنجم اسفند می‌دانند و ابداعات جدید در انتقال آن به ۲۹ بهمن را نادرست می‌انگارند.

استاد ابراهیم پورداود در سال ۱۳۴۱ خورشیدی، روز پنجم اسفند و جشن اسفندگان را به عنوان «روز پرستار» پیشنهاد داد که پذیرفته شد و در تقویم رسمی نیز ثبت گردید. ایشان خود در این باره نوشته‌اند: "در میان جشن‌های بزرگ ایران باستان، سپندارمذگان جشنی است در پنجمین روز از اسفندماه. همین روز شایسته و برازنده است که جشن پرستاران میهن ما باشد". (پورداود، ابراهیم، مجموعه مقالات آناهیتا، انتشارات دانشگاه تهران، تهران، ۱۳۴۲، ص ۱۶۵).


پیشینه:
در گاه‌شماری‌های گوناگون ایرانی، علاوه بر این که ماه‌ها نام داشتند، هریک از روزهای ماه نیز یک نام داشتند. برای نمونه روز نخست هر ماه «روز اورمزد»، روز دوم هر ماه، روز بهمن (سلامت، اندیشه) که نخستین صفت خداوند است، روز سوم هر ماه، اردیبهشت یعنی «بهترین راستی و پاکی» که باز از صفات خداوند است، روز چهارم هر ماه، شهریور یعنی «شاهی و فرمانروایی آرمانی» که خاص خداوند است و روز پنجم هر ماه، «سپندارمذ» بوده‌است. سپندار مذ لقب ملی زمین است. یعنی گستراننده، مقدس، فروتن. زمین نماد عشق است چون با فروتنی، تواضع و گذشت به همه عشق می‌ورزد. زشت و زیبا را به یک چشم می‌نگرد و همه را چون مادری در دامان پر مهر خود امان می‌دهد. به همین دلیل در فرهنگ باستان اسپندارمذگان را به‌عنوان نماد مهر مادری و باروری می‌پنداشتند.

در هر ماه، یک بار، نام روز و ماه یکی می‌شده‌است که در همان روز که نامش با نام ماه مقارن می‌شد، جشنی ترتیب می‌دادند متناسب با نام آن روز و ماه. مثلاً شانزدهمین روز هر ماه، «مهر» نام داشت و که در ماه مهر، «مهرگان» لقب می‌گرفت و می‌بینیم که چگونه هر جشنی با معنی و مفهوم عمیق خود برای مردم شادی می‌آفرید.

روز آبان در ماه آبان جشن «آبانگان» است یعنی جشن ستایش آب و روز آذر در ماه آذر جشن «آذرگان» است یعنی جشن ستایش آتش و همین طور روز پنجم ماه دوازدهم (اسفند)، «سپندارمذ» یا «اسفندار مذ» نام داشت که جشنی با همین عنوان می‌گرفتند. «سپندارمذگان» روز زن و زمین است.

روز پنجم اسفندماه در همه گاه‌شماری‌های ایرانی به عنوان روز جشن اسپندار مذگان شناخته می‌شود.

در باور ایرانى مرد داراى قدرت مردانگى و تفکر و خردورزى بیشترى است، در برابر آن زن نیز داراى مهر ورزى، عشق پاک، پاکدامنى و از خودگذشتگى فراوان ترى است که هر یک از این دو به تنهایى راه به جایى نبرده و حتى روند پویایى گیتى را هم به ایستایى مى کشانند. اگر مردان بدنه هواپیماى خوشبختى اند، زنان موتور آن اند که پیکره بى موتور و موتور بى بدنه هیچ کدام به تنهایى به اوج سعادت نمى رسند بلکه ذره اى حرکت و جنبش هم برایشان ناممکن است. اشوزرتشت خوشبختى بشر را وابسته به میزان دانش و خرد انسان مى داند نه جنسیت و قومیت و رنگ و نژاد و از دیدگاه وى همه انسان‌ها _ همه زنان و مردان _ داراى حقوق برابرند. او دختران را در گزینش همسر آزاد شمرده و عشق پاک و دانش نیک را دو معیار اصلى مى داند و خوشبختى همسران جوان را در زندگى زناشویى در این مى داند که هر یک بکوشند تا در راستى از دیگرى پیشى جویند.

آیین‌ها:
در این روز مردان به همسران خود هدیه می‌دادند. مردان زنان خانواده را بر تخت شاهی می‌نشاندند و از آنان اطاعت می‌کردند و به آنان هدیه می‌دادند. این یک یادآوری برای مردان بود تا مادران و همسران خود را گرامی بدارند و چون یاد این جشن تا مدت‌ها ادامه داشت و بسیار باشکوه برگزار می‌شد همواره این آزرم و احترام به زن برای مردان گوشزد می‌گردید.

سپندارمزد نگهبان زمین است و از آنجا که زمین مانند زنان در زندگی انسان نقش باروری و باردهی دارد جشن اسفندگان برای گرامیداشت زنان نیکوکار برگزار میگردد . ایرانیان از دیر باز این روز را روز زن و روز مادر و در حالت کلی این روز را روز عشاق می نامیدند.
 
مامانم دوست داره من بیشتر روزهای آریایی رو پاس بدارم تا روزهای غربی مثل ولنتاین وبه همین بهانه توی این روز قشنگ برام یه کیک کوشمولو پخت وبابابایی برام هدایای خوشگلی خریدن.
 
مامان نوشت:کیک دوطبقه قلبی با یه عالمه عشق وقلب وعلاقه تقدیم به تو پسر آریایی چشم وابرو مشکی خودم،همه روزهات پر از نور وعشق ومحبت نازدارمن.
 
سپندارمذ
بابایی شَمارووشن دیجه(بابایی شمعها روروشن کن دیگه)
لبخندخجالتچشمکقلبماچلبخند
سپندارمذ
انتظاری شیرینلبخند
سپندارمذ
ودستتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت صوووووووووووووووت جیییییییییییییییغ
هورااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااهورا
فوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووت محکمدلقک
سپندارمذ
چشمانی منتظرهیپنوتیزم
سپندارمذ
تشویقهوراااااااااااااااااااااااااااتشویق
هورافوووووووووووووووووووووووووووووووتهورا
سپندارمذ
فیگوردرخواستی باباییقلب
سپندارمذ
فیگوردرخواستی مامانیقلب
سپندارمذ
اینم جایزه فیگورگرفتنهامتشویق
سپندامذ
وبازهم فووووووووووووووتهورا
سپندارمذ

 واینم هدایای مامان وبابامخجالت
سپندارمذ
منم روز مهندس رو به مامانم وخاله سارا ودایی جان وعمو مرتضی تبریک میگم وامیدوارم همیشه موفق وشاد باشن
 
قلبهمه روزهاتون آریایی ورویاییقلب
بای بایبدرودبای بای
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (24)

قالب و تقویم کودکانه
6 اسفند 91 11:55
با سلام طراحی منحصر بفرد تقویم 92 با عکس کودکان شما بدون استفاده از تقویم های آماده بدون استفاده از نرم افزار ساخت تقویم آماده با طرحها و ایده های درخواستی شما و انواع تم های دلخواه تقویم اختصاصی 92 با عکس کودک شما و اگر تقویمی خاص مد نظر شماست کافیست توضیحات آن را به ما بدهید تا برای شما طراحی کنیم با تشکر برای دیدن نمونه کارها به وبلاگ زیر بروید: http://baby-graphic.blogfa.com و برای کسب اطلاعات بیشتر با ای میل زیر در تماس باشید calendar.taghvim@gmail.com
مامان رادین
6 اسفند 91 15:20
سلام مامانی
خوب هستید ؟؟؟
تولد پیر نازتون مبارک ، ایشالا صد ساله بشه ...
مامانی میشه لطف کنید و به وبلاگ رادینم بیاید و برام بگید بادکنک های تولد گل پسرتون رو با چی باد کردید که اونطوری مونده ؟؟؟؟؟؟؟ البته اگه وقتتون رو نمی گیرم
ممنون میشم ، گل پسری رو بیوسید از قول من
بای بای


سلام عزیزم،به روی چشم
مامان رادین
6 اسفند 91 20:12
سلام مامانی
خیلی ممنون از لطفتون
پس تو این وبلاگ ها هم افراد مهربونی مثل شما هستند ...
خیلی زحمت کشیدید ، می بوسمتون دوست مهربون


خواهش میکنم گلم
خاله مرمر
6 اسفند 91 22:19
سپندارمزگانتون مبارک
عجب کیکییییییییییی من دلم میخواد
قربون اون فوتهای کوچولوی پسری


ممنون،خدانکنه خاله جون
مامان نیکان
6 اسفند 91 23:44
سلام خاله جون ممنون با اینهمه اطلاعات خوبی که بهمون دادید
و فدای اون ژستهای قشنگت باید بگم فیگور مامانی
قشنگتر بود


خدانکنه خاله جون
مامان پوريا پهلووون كوچولو
7 اسفند 91 9:11
بله بازهم مبارك هر روز جشن و كيك و فوتو خوش بحال محمدرهام جوون كه با هر بهانه اي كيك مامانيو نوش جان ميكنه والله ماكه يه نمونشم بلد نيستيم بپزيم هي خراب ميشه


جای شما بیسار بسیارخالی ،میام وبت دوست جون
محبوبه مامان الینا
7 اسفند 91 12:43
آفرین مامان خوش ذوق و خوش سلیقه .چه خوب که آیین گذشتگان رو پاس میدارینچه کیک خوشگلی چه هدایای قشنگی
رووووووز مهندس مبارک عزیزم


ممنون بابت همه محبتها مهربونیهات عزیزم
مامان حسام کوچولو
7 اسفند 91 16:21
به به مبارکه وای چه عکسای نازی


ممنون چشماتون خشگل میبینه
✿✿الهه مامان روشا جون ✿✿
7 اسفند 91 23:06
به به چه کیکی.آفریننننننننننننننننن بهت خواهر خیلی هنرمندی.سپندارمذگانتون مبارک.امیدوارم هر روزتون روز عشق باشه

منم به نوبه خودم روز مهندس رو بهتون تبریک میگم


ممنون الهه جونم تو همیشه به من لطف ذاشتی وداری،عاشقتممممممممممممممم
مامان آراد(خاطره)
8 اسفند 91 0:10
سلام خانومی..خوبین؟
مرسی بابت آدرستون...
بازم پیشمون بیان.
بوسسسسسسسسسس


سلام خاطره جون ممنون شما خوبید؟؟؟

خواهش میکنم گلم،به روی چشم،آريالا آرادگل رو ببوس
مامان کیان کوچولو
8 اسفند 91 0:44
مبارک باشه عزیزم ...



مامان محمد و ساقی
8 اسفند 91 15:20
سلام عزیزم
وای چه کیکی
سمانه جون تو خیلی پرذوق و شوق هستی.یاد جوونیهای خودم افتادم
راستی من ناراحت نشدما.اصلا" اهل این حرفها نیستم.هر وقت هم مرغ مینا دیدی یاد من بیفت.من خیلی دوست دارم پرنده از هر نوعی.فقط حرف بزنه


مگه الان پیری؟؟؟؟؟؟؟؟این چه حرفیه هرجا یه دنیا مهربونی ببینم یاد تو دوست خوشگلم میفتم
مامان محمد و ساقی
8 اسفند 91 15:21
سپندارمزگانتون مبارک


ممنون عزیزدلم
مامان محمد و ساقی
8 اسفند 91 15:21
روز مهندس بر همیگتون مبارک


مامان پوريا پهلووون كوچولو
9 اسفند 91 12:27
يه دنيا ممنونم خيلي مهربونين خاله جوون باشه در اولين فرصت ميرم سراغ پختن كيك............باز هم خيلي متشكرم


خواهش میکنم ،مهربونی از خودتونه
مامان فتانه
9 اسفند 91 16:34
ما اپ کردیم با کلی عکس های تولد
منا مامان امیرسام
10 اسفند 91 2:41
سپندارمذگان شما هم مبارک
به به چه مامان با سلیقه ای.چه کیک خوجلی
فیگور درخواستی شما خیلی بانمک بود


مثل همیشه عاشقتمممممممممم
مامان محمد و ساقی
10 اسفند 91 22:25
خصوصی


ممنون
مامانی درسا
11 اسفند 91 3:32
ای جووونم منم تبریک میگم انشاالله هر روزتون عاشقانه باشه عزیزم ...... کیک هم نوش حونتون باید خوشمزه باشه از این اسبا ب بازی ها درسایی هم داره هرکس میاد میره میارش میگه بازی کنیم ....... مبارکت باشه گل پسرم راستی روز مهندس به تمامی عزیزانی که نام بردی مبارک باشه ببوس این فرشته عسلی رو


ممنون عزیزم برای شماهم همچنین

آره خیلی جالبه محمدرهامم دوسش داره

بازم ممنون گلم
مـــــــــــــــــــلی
11 اسفند 91 16:47
آخیـــــــــــــــــــش اینقدر عکسه خوشگل دیدم حالم جا اومد قوربونت برم با شبالک خوردنت پسر چشم ابرو مشکی خدایی مامانت خیلی هنرمنده ها !!! قدرشو بدون


فدای تو دوست گل ومهربون
مامان محمد و ساقی
11 اسفند 91 23:08
سلام عزیزم
ممنون از وقتی که برامون گذاشتی.خیلی استفاده کردم


خداروشکر که مفید بوده خواهش میکنم دوستم
شقایق (مامان محمدارشان)
12 اسفند 91 21:24
♥Iloveyou♥
Iloveyou♥
♥♥Iloveyou♥♥
♥♥♥Iloveyou♥♥♥
♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥
♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥
♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥
♥♥♥Iloveyou♥♥♥
♥♥Iloveyou♥♥
♥Iloveyou♥
♥Iloveyou♥
♥♥Iloveyou♥♥
♥♥♥Iloveyou♥♥♥
♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥
♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥
♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥
♥♥♥Iloveyou♥♥♥
♥♥Iloveyou♥♥
♥Iloveyou♥
♥Iloveyou♥
♥♥Iloveyou♥♥
♥♥♥Iloveyou♥♥♥
♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥
♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥
♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥
♥♥♥Iloveyou♥♥♥
♥♥Iloveyou♥♥
♥Iloveyou♥
♥Iloveyou♥
♥♥Iloveyou♥♥
♥♥♥Iloveyou♥♥♥
♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥
♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥
♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥
♥♥♥Iloveyou♥♥♥
♥♥Iloveyou♥♥
♥Iloveyou♥
♥Iloveyou♥
♥♥Iloveyou♥♥
♥♥♥Iloveyou♥♥♥
♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥
♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥♥
♥♥♥♥Iloveyou♥♥♥♥
♥♥♥Iloveyou♥♥♥
♥♥Iloveyou♥♥

من قربون تو پسر آریایییییییییییییییی برم


خدانکنه خاله مهربون
عمه ی اریسا کوشمولو
12 اسفند 91 23:47
دیگه چی میتونم بگم ماشالله مامان باحوصله با این همه انرژی که منتظر بهونه ای واسه پسمل خوشگلت
دوستون دااااریم انشالله همیشه شادو سلامت باشید


ماهم خیلییییییییی دوستتون داریم وهمچنین
مامان محمد و ساقی
12 اسفند 91 23:56
خصوصی


چشممممممممممم عزیزم